Nederlandse bedrijven geven in vergelijking met hun branchegenoten niet significant meer uit aan lobbywerk in Brussel.

Dat blijkt uit de gegevens van Lobbyfacts.eu, een nieuwe website die inzicht wil geven in hoeveel geld ondernemingen uitgeven om Europarlementariërs te beïnvloeden.

Shell was in 2013 van alle Nederlandse bedrijven de koploper qua lobby-uitgaven in Brussel, zocht NRC Q uit. Shell geeft op jaarbasis 4,25 miljoen euro uit in de de facto hoofdstad van de Europese Unie; dat is vergelijkbaar met olieconcerns Total en ExxonMobil.

Het Franse Total besteedt tussen de 2,5 en 2,75 miljoen euro aan Brussels lobbywerk; het Amerikaanse ExxonMobil gaf het meest uit van alle olieconcerns (4,75 miljoen euro).

Nederland middenmotor

Ook andere Nederlandse bedrijven geven niet significant meer geld uit aan lobbyisten dan hun concurrenten. PostNL besteedt met 250.000 euro ongeveer hetzelfde als het Franse La Poste.

Het Nederlandse voedingsconcern Unilever geeft 500.000 euro uit aan de lobby, gevolgd door Procter & Gamble met 430.000 euro. Daarna volgt het Zwitserse Nestle met 250.000 euro.

Bij de grote elektronicaconcerns is het opmerkelijk dat het Duitse Siemens bijna 4,4 miljoen euro uitgeeft aan lobbykosten. Het Amerikaanse General Electric gaf 3,25 miljoen euro uit. Philips is hekkensluiter met slechts 1 miljoen euro

Opgeven lobby-uitgaven niet verplicht

Om meer openheid te verschaffen over de werkzaamheden van de lobbyisten en meer inzicht te bieden in hoeveel geld er in het lobbycircuit omgaat werden in 2011 de lobbyregisters van het Europees Parlement en de Europese Commissie samengevoegd. Inschrijven is echter niet verplicht en bedrijven zijn ook vrij om de eerder opgegeven bedragen te wijzigen.

LobbyFacts baseert zijn lijsten op het transparantieregister, maar doet ook eigen onderzoek en vult waar nodig de database aan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl